Van klikken naar klanten in 4 stappen

Van Klikken naar Klanten in 4 stappen _ Online Business TrainerHerken je dit: je hebt een paar jaar geleden een website gemaakt, je hebt veel energie gestoken in het beschrijven van je dienstverlening op de website.

Toen de website klaar was, ging je tevreden zitten en dacht: kom maar op met die blije klanten. Maar…. ze kwamen niet. Je moest er toch weer op uit om business te genereren.

Om ervoor te zorgen dat je wel veel nieuwe klanten krijgt via je website, zijn volgende drie basis stappen:
A) Bezoekers krijgen op je website
B) Bezoekers op je website aanzetten tot actie zodat je ze iets kunt aanbieden
C) Je dienst of product verkopen

Dit artikel gaat over stap B): website bezoekers aanzetten tot actie.

 

Hoe zorg je ervoor dat website bezoekers tot actie overgaan?


Ik heb 4 stappen voor je verzameld, die je kunnen helpen om de bezoekers van je website echt in actie te laten komen.

Stap 1) Voeg een tagline toe aan je logo

Bezoekers van je website willen weten waar ze terecht gekomen zijn.
Zet daarom een tagline bij je logo. Een tagline is een korte toelichting op je dienstverlening.
Een aantal richtlijnen voor een tagline:

  • Van Klikken naar Klanten in 4 stappen _ Online Business Trainer _ TaglineHou het kort. Gebruik een of enkele woorden, geen volzinnen
  • Wees concreet gebruik geen abstracte woorden als professioneel, oplossingen, producten / diensten
  • Maak duidelijk waarom de bezoeker op jouw site moet zijn en niet van de concurrent.
  • SCHRIJF NIET IN HOOFDLETTERS. DAT IS SCHREEUWERIG EN SLECHTER LEESBAAR.
  • Denk er aan een belangrijk zoekwoord voor google gebruikers in je tagline op te nemen.
  • Zet geen punt aan het einde van de tagline
  • Mijn Tagline is bijvoorbeeld:
  • Online Business Trainer, Eenvoudig nieuwe klanten voor adviseurs, trainers en coaches.

Stap 2) Bepaal welke primaire actie je verwacht van je bezoeker.

Houdt daarbij in gedachten dat mensen vaak geen dure producten of diensten van een vreemde kopen.
Prikkel daarom de behoefte met gratis informatie.

Stap 3) Houdt rekening met primaire koopmotieven

De 4 belangrijkste redenen waarom mensen iets kopen:
1) Geld
2) Gezondheid
3) Relaties / status
4) Tijdsbesparing
Houdt hier rekening mee bij het formuleren van de voordelen voor je doelgroep.
Andere behoeften: plezier, slimmer dan anderen, exclusiviteit en controle

Stap 4) Gebruik wervende, prikkelende teksten

Een aantal klassieke klik magneten:
download nu, bekijk video, nu, direct, gratis, korting, bespaar, voordeel, eenvoudig, geheim, succes, tips, in 4 stappen.

Benoem de handeling op knoppen op je website: bestellen, aanvragen, inschrijven, inloggen, verzenden, reserveren, downloaden, bekijken.

 

Momenteel lees ik het boek van Aart Jan van Erkel: Verleiden op internet.
Ik heb dit boek ter inspiratie gebruikt voor de 4 stappen in dit artikel.

Nu ben jij aan de beurt!

Wat is jou favoriete manier om nieuwe klanten te werven?
Geef je reactie en je krijgt 3 gratis verbeter tips voor je website van mij.

  • Jolanda van der Horst

    Ik schrijf blogs en promoot deze op LinkedIn en Facebook. En ik zet mijn trainingen in relevante groepen op LinkedIn. Daarnaast schrijf ik af en toe mensen aan om kennis te maken.

  • J. Zwaan

    Leuk artikel Wiep! Groetjes

    • wiep

      Goedemorgen,

      Dank! Ik hoop dat je er iets van kan toepassen op je website.

      Fijne dag!

      Wiep

  • RC Kempe

    Dit fenomeen overkomt mij regelmatig. Ik bedoel, Jij schrijft over dit onderwerp. Met mijn reactie kom je op 3. Terwijl je op dit moment ruim 4 maanden online staat met dit artikel. Oninteressant? Ik denk van niet, ik denk onvindbaar. Ik ben erg nieuwsgierig naar de 3 verbeter punten voor een website.