Nieuwe klanten werven met social media.

Social media groeit enorm. Er zijn al meer dan 500 miljoen Twitter gebruikers en bijna een miljard Facebook gebruikers.

Ondernemers zetten social media succesvol in. Wil je weten welke stappen je kunt volgen om er serieus mee aan de slag te gaan?

Social media helpt bij de groei van je bedrijf.

Een recent onderzoek bij meer dan 1.000 consumenten toont aan dat klanten die contact hebben met ondernemers die social media gebruiken gemiddeld 20-40% meer besteden dan klanten die niet via social media contact hebben gehad met bedrijven.

Verder toont het onderzoek dat de inzet van social media een grotere loyaliteit van klanten als gevolg heeft.

Weinig mensen realiseren zich dat je echt kunt verkopen via social media. Op voorwaarde dat je de juiste strategie gebruikt. Dit artikel beschrijft in een aantal stappen welke strategie je kunt gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken.

Praktisch gezien kun je social media op twee verschillende manieren inzetten:
1) Veel bezoekers op je website.
2) Bouwen aan relaties.

Veel bezoekers op je website

Je mogelijke klanten willen graag waardevolle informatie ontvangen. Doordat je via je social media je kennis in hapklare brokken deelt, trek je klanten aan die die informatie interessant vinden. Doordat je interessante informatie voor je doelgroep maakt gebruik je de verkoop kracht van social media optimaal.

Je krijgt het vertrouwen en de aandacht van huidige en nieuwe klanten, zodat huidige klanten meer van je afnemen en degene die nog niet je klant zijn zullen dit overwegen.
Je hebt de mogelijkheid om meer diensten te verkopen aan je huidige klanten doordat je zo nu en dan de voordelen van je diensten benoemt in je posts.

Bouwen aan relaties

Bijvoorbeeld Facebook is erg geschikt om de dialoog met je klant aan te gaan. Je stelt mogelijk klanten vragen, geeft antwoorden en deelt.

Je website als thuisbasis

Belangrijk is je website als thuisbasis in te zetten, hier kun je informatie kwijt over je dienstverlening en dit is de beste plaats om bijvoorbeeld je blog’s te plaatsen.
Bovendien wil je de bezoekers verleiden om zich op je nieuwsbrief in te schrijven, zodat je ze op de hoogte kan blijven houden.

Stap a) Doelstelling social media bepalen.

De doelstelling van je social media moet natuurlijk afgestemd zijn op je algemene doelstellingen. Als je bijvoorbeeld ambitieuze vrouwen tussen de 30 en de 50 als doelgroep hebt dan zorg je ervoor dat de informatie die je deelt aansluit bij de behoefte van die doelgroep.
Ook kun je bijvoorbeeld via Linkedin groepen deze doelgroep gaan opzoeken en daar participeren in discussies.

Het helpt als je concrete doelen stelt voor je social media. Bijvoorbeeld: Je optimaliseert eerst je Twitter account. Gaat vervolgens met Linkedin aan de slag. En als je dat onder de knie hebt dan bekijk je hoe je facebook het beste in kunt zetten.

Stap B) Start selectief

Afhankelijk van je doelgroep kies je eerst een van de social media. Vraag je huidige klanten welke social media zij gebruiken en bepaal op basis daar van waarmee je begint. De vraag is dus op welke social media je doelgroep zich het meest bevind. En vervolgens waar in welke groepen binnen LinkedIn ze participeren.

In algemene zin kun je consumenten goed bereiken met Facebook en bedrijven goed bereiken via LinkedIn.

Doordat je de focus legt op een beperkt aantal social media zal je betere resultaten behalen. Je hebt ten slotte maar beperkte tijd voor je marketing uitingen.

Stap C) Het social media systeem

Bij de uitingen die je doet is het van belang om altijd de klant centraal in gedachten te houden. Welke informatie is interessant voor je doelgroep?

Je kunt social media tools als Hootsuite inzetten om mogelijke klanten die online zijn op andere momenten als jij bent te bereiken. Ook zorgen deze tools ervoor dat je als zelfstandige of ondernemer consistent overkomt. Daarnaast doordat je bepaalde dingen kunt automatiseren, scheelt het je ook tijd.

Twitter en Linkedin zijn redelijk goed met Hootsuite te bedienen.
Facebook echter is geschikter om de dialoog met prospects aan te gaan en verbindingen te leggen. Dit is echter lastiger te automatiseren via bijvoorbeeld Hootsuite.

De eerste doelstelling die van belang is interactie krijgen met je doelgroep. Bij iedere post die je plaatst zal je je willen afvragen: aan mensen reageren op deze post?
Als je vragen aan je doelgroep stelt en ze reageren op je posts dan zal Facebook je post aan meer van je vrienden tonen. Standaard wordt namelijk niet elke post aan al je vrienden getoont.

Voorbeelden van posts:
– Een link naar je blog post tweeten die beschrijft hoe je klant een probleem op kan lossen.
– Een exclusieve kortingscoupon plaatsen op je facebook wall.
– Via linkedIn de voorjaarsaanbieding posten.
– Continue waardevolle artikelen posten via alle social media.
– Vragen beantwoorden via Facebook.

Oppassen

Al je social media posts zijn in het algemeen door iedereen te lezen. En allerlei mensen die nog niet klaar zijn om iets van je te kopen zullen deze lezen.
Zorg er dus voor dat je niet te sales gerichte posts doet.
Dat stoort lezers en ze zullen je om die reden negeren.
Geef daarom waarde aan je doelgroep door waardevolle artikelen te posten en vragen te beantwoorden.
Vervolgens zullen klanten jou benaderen zodra ze een probleem hebben dat jij op kunt lossen.

Wil je hier mee aan de slag?

Lees hier meer over de Online Business Trainer trainingen.
Lees hier alles over het website op maat aanbod.

Wat zijn jouw ervaringen?

Ik ben benieuwd welk succesverhaal kun je met me delen? Op welke manier vind jij nieuwe klanten via social media?

Comments are closed.