In 5 stappen nieuwe klanten werven met social media en blogging

Social media is al een tijdje hot. Bedrijven zoeken mogelijkheden Facebook en Twitter zakelijk in te zetten. En bijna een miljard Facebook gebruikers worden verslonden door het blauwe monster.

Je weet natuurlijk dat je ervoor moet zorgen dat je doelgroep op je website terecht komt, zodat ze je kunnen leren kennen, je aardig gaan vinden en je gaan vertrouwen.
Maar is dat genoeg om nieuwe klanten te werven? In dit artikel vertel ik je over de 5 stappen die je kunt volgen als je je business wilt laten groeien via je website en social media.

Je website als basis om klanten aan te trekken.

Er zijn nog vele zelfstandigen die wel bloggen maar de artikelen die ze hebben nog niet koppelen aan e-mail marketing. Als je dit niet doet mis je een enorme kans om efficiënt met je doelgroep in contact te blijven.

Stap 1) Website met e-mail opt-in

De eerste stap is daarom ook een website met interessante content voor je doelgroep met hier aan gekoppeld de mogelijkheid voor mensen om zich aan te melden voor je regelmatige gratis tips (vroeger noemde men dit een nieuwsbrief).

Stap 2) Blog’s

Deze stap omvat het regelmatig bloggen over je vakgebied op je website. Deze blog’s stuur je vervolgens ook door naar de mensen die zich op je e-mail lijst hebben ingeschreven.
Door deze tips en insights op je vakgebied, toon je je doelgroep dat je hun probleem kunt oplossen.

Stap 3) Twitter

De volgende stap is micro blog’s als twitter inzetten. Hier deel je weer je kennis, post bijvoorbeeld interessante artikelen op andere websites. En natuurlijk post je hier ook je eigen blog’s zodat je nog meer verkeer naar je website krijgt.

Stap 4) Facebook

Social media als Facebook en Linkedin.
Facebook kun je inzetten om je nieuwste artikelen te delen met je Facebook vrienden. Facebook en Linkedin zijn ook uitermate geschikt om de dialoog met je mogelijk klant aan te gaan. En zo kun al vroegtijdig mogelijke vragen van klanten beantwoorden.
Natuurlijk biedt Facebook ook de mogelijkheid om creatieve campagnes of promoties te lanceren. Als je dat goed doet kan je promotie zelfs heel veel gratis reclame opleveren.

Stap 5) Bezoekers via Google

Als je een slimme website gebruikt en wanneer je regelmatig blogt over je vakgebied, zullen mensen je website vinden via Google. Je hebt natuurlijk de woorden gebruikt waar je doelgroep je dienstverlening op zoekt. Deze mensen hebben actief gezocht naar hetgeen jij aanbied. En vervolgens verleid je natuurlijk de bezoeker om zich in te schrijven op je e-mail lijst.

Zorg voor continuïteit in je business; zet e-mail marketing in

Doordat je bouwt aan je eigen e-mail lijst zorg je ervoor dat je onafhankelijk bent van Facebook, Twitter of Google.
Doordat je via al deze stappen waarde biedt, in de vorm van interessante informatie op je vakgebied, zullen je mogelijke klanten bereid zijn, steeds een volgende stap te nemen en uiteindelijk op je e-mail lijst terecht komen. Echter, het is natuurlijk wel belangrijk om het makkelijk en aantrekkelijk te maken voor website bezoekers zich in te schrijven op je e-mail lijst. Via www.onlinebusinesstrainer.nl zet ik hiervoor bijvoorbeeld een gratis e-Book in.

Maar waar moet ik dan beginnen?

Als je niet weet waar je moet beginnen, adviseer ik je je online business in deze volgorde op te bouwen. Zodat je niet alles in 1 keer hoeft te realiseren.
Start dus met je website ga vervolgens bloggen over je vakgebied. Doe dit in het tempo dat bij je past. Start bijvoorbeeld met eenmaal per maand een artikel te schrijven. Je zult zien, je gaat het echt leuk vinden! In het begin vond ik het zelf ook lastig om een artikel te schrijven. Maar nu gaat het heel snel en vind het elke keer weer leuk om een blog te schrijven!
Je kunt dus met je eigen planning stap voor stap bouwen aan je zaak en zorg je voor minder afhankelijkheid van bestaande social media. En zodra er weer een volgende social media hype is, voeg je deze gewoon in een volgende stap toe!

Tot zover.

Ik ben benieuwd wat speelt er bij jou? In welke stap bevind jij je?
En waar twijfel je over? Of waar worstel je mee?

Heel veel succes met je business gewenst!

  • jan-pieter

    Ha Wiep,
    Leuk om de mogelijkheden te ontdekken van social media, blogs en e-books/tips. Ben volop bezig, met jouw aanwijzingen, te onderzoeken welke vorm bij mij past?! Dank voor al die mooie tips!

    • wiep

      Hoi JP,

      Leuk te horen dat je er iets aan hebt!
      Je moet inderdaad je eigen vorm zien te vinden, zodat je klanten jou ook kunnen herkennen.

      Heel veel succes gewenst!
      Fijne dag!
      Wiep

  • RIchard Knops