12 tips om je website conversie te verhogen

Als aan de slag gaat met je website, is er zoveel informatie die je er op kwijt wilt, maar waar zet je nu de belangrijkste informatie? Waar kijkt de bezoeker van je website het eerste naar?

Als je dat weet heb je natuurlijk het recept in handen om je website nog beter te maken en zul je eenvoudiger nieuwe klanten werven.

Lees in dit artikel 12 tips die ervoor zorgen dat klanten eerder contact met je opnemen om te informeren naar je dienstverlening.

Waar kijk jij het eerste naar?

Weet jij waar mensen als eerste naar kijken op een website? En waar ze vervolgens naar kijken? Er is al heel veel onderzoek gedaan naar waar mensen naar kijken als ze op een website komen.
In dit artikel heb ik 12 tips voor je, die allemaal uit onderzoek voortkomen.

Nieuwe klanten werven en de klant verleiden

Tijdens deze onderzoeken hebben ze afbeeldingen gemaakt die tonen waar mensen het meest naar kijken op een website. Bezoekers keken het meest naar het rode gebied, iets minder naar het gele gebied en nog minder naar het blauwe en grijze gebied.

12 tips om je website conversie te verhogen

Zoals je ziet, verliezen bezoekers de focus, als ze meer naar beneden scrollen. Dus de belangrijkste informatie om nieuwe klanten te werven dient aan de bovenkant van je website te staan, dat gedeelte wat je ziet zonder te scrollen.

12 tips om je website te verbeteren

  1. Mensen starten met kijken naar je website vanuit de linkerhoek
  2. Tekst trekt meer de aandacht dan plaatjes
  3. Het menu werkt het beste als dit aan de bovenkant van je website is geplaatst.
  4. Witte delen in je website is goed
  5. Mensen kijken bijna niet naar banners
  6. Het onderste gedeelte van je website wordt alleen vluchtig bekeken
  7. Korte paragrafen worden beter gelezen dan lange
  8. Advertenties die bovenaan of links op je website staan worden het beste gelezen
  9. Grote foto’s trekken meer aandacht dan kleine
  10. Kopjes worden goed gelezen
  11. Mensen kijken meer naar je navigatieknoppen dan naar andere delen van je website
  12. Sommige mensen negeren grote stukken tekst
  13. Tot zover!

Sommige dingen zijn vrij logisch, maar ik daag je uit ze ook echt toe te passen in je website.

Je kunt hier al rekening mee houden bij het eerstvolgende artikel dat je schrijft voor je website.

Ik ben benieuwd welke tip ga jij als eerste inzetten?
Reageer hieronder en je krijgt een gratis website review van mij met minimaal 4 verbeterpunten.

Succes met je business!

  • Jitte

    Goeie tips Wiep!

    • wiep

      Hoi Jitte,

      Dank!
      Ben benieuwd: welke tip ben jij van plan in te zetten in je website?

      Groeten!

      Wiepke

  • Hey Wiep,
    Top tips, dank je wel!
    Eerst een beetje meer wit-ruimte gecreëerd. Geeft overzicht en ‘lucht’.

    Blijf je ‘volgen’!

    Zonnige groet,
    http://www.bootcampeffectiviteit.nl

    Jan

    • wiep

      Hoi Jan,

      Dank voor je reactie!

      Leuke training, die op je website staat:
      bootcampeffectiviteit! En een professionele website!

      Hierbij mijn verbeter tips voor je website:

      1) Maak de slider met foto’s op je homepage minder hoog. Als
      ik je website bezoek zie ik nog niet de belangrijkste informatie, ik moet eerst
      scrollen.

      2) Ik kan niet op iedere foto in de slider klikken, wat ik
      wel zou verwachten

      3) Je kunt nog een testimonial tussenvoegen in de tekst over
      de bootcamp effectiviteit.

      4) Voeg aan deze pagina: http://bootcampeffectiviteit.nl/bootcamp-effectiviteit/
      helemaal onderaan de pagina nog een Aanmeld link toe. (voor de mensen die
      helemaal naar beneden scrollen).

      5) Een testimonial wordt nog sterker met: een foto van de
      persoon die de testimonial heeft geschreven.

      6) Mischien kun je nog ergens prominent kwijt waar Delta
      training voor staat. Bijvoorbeeld in de vorm van een Tagline. Ik gebruik
      ‘Eenvoudig nieuwe klanten voor adviseurs, trainers en coaches).

      7) Nog 1 smaak ding: ik zou de tekst naast de bullits op de eerste pagina niet bold maken.

      Heel veel succes met je business en een fijne dag gewenst!

      Wiep de Jong

  • Sigrid van der Laan

    Dank je wel voor deze waardevolle tips. Het is voor mij een eye opener dat er vooral linksboven wordt gelezen. Logisch, maar als je er niet aan denkt, hou je er ook geen rekening mee. Dat is er één waar ik nog wel wat aan kan doen.
    Verder heb ik teveel tekst en te lange paragrafen op de site staan. Hier kan ik nog heel wat winst boeken. Ook door meer wit toe te voegen.
    Ik doe nu niets met advertenties. Ik heb nog niet goed voor ogen hoe, maar dat is iets waar ik ook over kan nadenken.
    Heel wat werk nog te doen dus aan mijn website.

    • wiep

      Hoi Sigrid,

      Dank voor je reactie!

      Je hebt een mooie fleurige website!

      Zoals beloofd, hier mijn tips:

      1) Voeg een gratis e-book toe aan je website met tips voor
      je doelgroep

      2) Stuur vervolgens regelmatig e-mails met tips om aan je
      authoriteit te bouwen

      3) Schrijf geen welkom bovenaan je eerste pagina maar:
      benoem het resultaat van je dienstverlening, voorbeeld bij een coach ‘Krijg
      meer positieve energie en persoonlijk succes’

      4) En benoem onder die kop de worsteling van je doelgroep.
      Bijvoorbeeld ‘Weet je het even niet meer. Ben je snel overmand door emoties of
      kun je je emoties niet kwijt? Worstel je je door de dag heen?

      5) Gebruik bullits (deze worden beter gelezen dan een tabel

      6) Hak je grote alinea in tweeen en voeg vette kopjes toe.

      Succes met je business en een fijne dag gewenst!

      Wiepke

  • Pauw

    Hallo Wiep,
    We zijn net bezig met het aanpassen van onze website. Een mooie gelegenheid om jouw tips te gebruiken.

    • wiep

      Hallo Pauw,

      Leuk dat je mijn blog leest!

      Ik heb je een aantal tips per e-mail gestuurd.

      Fijne dag!

      Wiep de Jong

  • Ben Gidding

    Deze reacties zijn alweer zeven maanden uit. Je zult dit artikel van je misschien allang vergeten zijn. 🙂 Toch doe ik nog een poging. Ik las je ’12 tips’ en bekijk ze met gemengde gevoelens. Tot op zekere hoogte heb ik ze wel in mijn website zitten, denk ik. Maar verder… Punt 3 betwijfel ik als ik op mezelf af ga. Ik vind: als een menu maar direct in het oog springt. Ik kom menu’s tegen helemaal boven aan het scherm die zo klein zijn weergegeven dat ik denk: Geef mij mijn menu maar. Als je (die 4 of meer) tips voor me hebt, ben ik je zeer dankbaar. Ik kan zelf helaas geen websites bouwen, dat doet een vriend van mij. Nadeel: Alles loopt via hem, dus ik ben afhankelijk van wanneer hij tijd heeft. Mijn url is: http://www.succesteksten.nl/.

    • wiep

      Hallo Ben,

      Dank voor je reactie op mijn weblog!

      Je vind de 4 verbeter tips op je website zo in je e-mail box.

      Fijne avond,

      Wiepke de Jong

  • Jeroen van Mierlo

    Hallo Wiepke, Dank voor jouw inzichten. Vooral Tip 11. vind ik een eyeopener. Reden om eens goed naar het menu te kijken, of ik daar een call to action in kwijt kan. Ben benieuwd naar jouw review van: http://www.wijncursusbreda.nl

    • wiep

      Hallo Jeroen,

      Dank voor je reactie!
      Ik zal je morgen de verbeterpunten voor je website sturen!

      Fijne avond,

      Wiepke de Jong

    • wiep

      Hoi Jeroen,

      Dank voor je reactie!
      Leuk te horen dat je ook bij Open Circles trainingen hebt gevolgd.

      De tips zitten in je e-mail box.

      Fijne dag!

      Wiepke de Jong

  • René Borghouts

    Voor mij is het tip 4: maar bedoel je met witte delen ook ‘kleurvlakken’ of ‘gaten’?

    • wiep

      Hoi Rene,

      Dank voor je reactie!

      Over je vraag: wat bedoel ik met witte delen in de website?

      Het volgende: In het engels noemen ze het white space. Ik vond dit op een ander blog:

      http://blog.teamtreehouse.com/white-space-in-web-design-what-it-is-and-why-you-should-use-it

      What is Whitespace?

      Whitespace, many times referred to as negative space, is the portion of a page left unmarked, the portion that is left blank, or (as Mark would quote) the empty space in a page. In web design terms, it’s the space between graphics, columns, images, text, margins and other elements. It is the space left untouched in order to smooth things out and transform a page into something elegant. It is also the blank space that reminds us that simpler designs are beautiful and that we don’t need to create a layout filled with text and graphical elements to deliver a clear and direct message.

      Even though we call it white space, it doesn’t mean the actual space must be white. The blank space may be filled with any color as long as it is free of any elements like text or images. Whitespace is also associated with elegance and sophistication since it is a way to organize text, organize elements and guide users attention to certain elements.

      Het is dus de ruimte tussen de grafische elementen op je website.

      Hoeft niet wit te zijn.

      Persoonlijk vind ik wit wel weer een rustig frisse uitstraling geven, dus ik gebruik het ook veel 🙂

      Fijne avond,

      Wiepke de Jong

  • Nelly van de Weijer

    Voor mij nr. 10. Ik maak te weinig kopjes. 11 vond ik ook een eyeopener. http://www.coachwereld.nl

    • wiep

      Hallo Nelly,

      Dank voor je reactie op mijn blog!

      Je vier tips zitten in je e-mail box.

      Fijne dag,

      Wiepke de Jong

  • Ron Scheerder

    Volgens mij kan punt 12 nog wel verbeteren op onze sites. Het betreft:

    http://Www.123afvallenzonderdieet.nl
    http://Www.lifecoachacademie.nl