10 succesfactoren voor het bouwen van een online community

Social media stellen je in staat een veel groter bereik te hebben. In relatief weinig tijd kun je heel efficiënt je doelgroep bereiken.
Maar hoe zorg je er nu voor dat je, de juiste mensen bereikt?
En hoe zorg je ervoor dat het aantal mensen dat je bereikt steeds groter wordt?

Wanneer je een online community stappenplan hebt, wordt je kans op succes veel groter.

Een waardevolle community bouwen

Om een community te laten groeien is het belangrijk om een aantal stappen te volgen. De ervaring die de community leden hebben is bepalend voor het succes van de community.
Deze stappen kun je ook toepassen voor een succesvolle aanpak van je marketing of blogging activiteiten.

Stap 1) Een plan

Maak een plan. Zorg ervoor dat je alle stappen tot in detail behandelt in je plan.

Stap 2) Persona

Maak een omschrijving van de mensen die je gaat benaderen voor de community. In marketing termen heet dit een ‘persona’. Dit is een volledige beschrijving van je doelgroep. Je kunt denken aan, leeftijd, gezinssamenstelling, woonplaats, gewoontes, opleiding, inkomen, vervoersmiddelen, hobby’s, kleding, etc.
Als je deze omschrijving hebt, dan weet je op welke manier je de doelgroep moet aanspreken (je kiest de juiste tone of voice). Je kunt de doelgroep dan ook makkelijker vinden en benaderen.

Stap 3) Community starten

Nu je de persona hebt omschreven kun je de doelgroep gaan benaderen. Nodig bijvoorbeeld 30 mensen uit voor je Facebook pagina.

Stap 4) Waarom meedoen?

Om ervoor te zorgen dat je community groeit, moet je een duidelijke reden geven waarom mensen zich moeten aansluiten. Kun je je doelgroep iets aanbieden, interessante gratis informatie bijvoorbeeld? Welk voordeel hebben toetreders tot de community?

Stap 5) Betrekken community

Wat ga je ondernemen om de mensen die zijn toegetreden ook betrokken te houden? Ga je de dialoog aan? Stel je vragen? Doe je aanbevelingen? Stuur je interessante informatie? Voeg je polls toe? Ga je contact tussen community leden faciliteren?

Stap 6) Community activiteiten

Wat levert lid zijn van deze community op? Bepaal welke activiteiten je gaat ondernemen met je community. Kondig deze activiteiten ook aan, zodat de leden weten wat ze kunnen verwachten

Stap 7) Promotie Community

Wordt het een besloten groep, waar je alleen op uitnodiging aan kan deelnemen? Of wil je dat de groep zo groot mogelijk kan worden.

Stap 8) Welke kanalen?

Bepaal met welke social media je start. Twitter? Facebook? Linkedin? E-mail marketing? Fora? Kies een platform dat logisch is voor je doelgroep. En start klein en bouw dit later uit.

Stap 9) Interessante informatie

Via de social media ga je informatie delen. Maak een content planning. Zorg ervoor dat je minimaal een aantal weken vooruit werkt. Dit brengt rust en focus in je werkzaamheden. Het zorgt er ook voor dat je kwaliteit kunt blijven waarborgen. Zorg ervoor dat je een planning hebt waarin opgenomen is: het maken, controleren en het plaatsen van de informatie.

Stap 10) Waarde voor je community

Als je een community wilt laten groeien, dan moeten de leden het waardevol vinden om deel uit te maken. Vraag dus gewoon aan de community leden waar ze graag meer over willen weten. En zorg ervoor dat verwachtingen overtroffen worden.

Wanneer je deze stappen heel concreet invult voor jouw business, dan is de kans het grootst dat je een succesvolle community gaat bouwen en ervaren nieuwe community leden de waarde.

Ik ben benieuwd, wat geef jij aan je mogelijke klanten zodat ze lid van je community willen zijn?

Comments are closed.